System ERP to serce zarządzania firmą. Dobrze dobrany do potrzeb przedsiębiorstwa ułatwia zarządzanie, usprawniając procesy takie jak obsługa zamówień, obsługa magazynu czy zewnętrznych kontaktów B2B. E-commerce w dużej mierze opiera się dziś na automatyzacji procesów. Zobacz, dlaczego warto zainwestować w system ERP, także w kwestii obsługi magazynu i sprzedaży.
Spis treści:
- System ERP w B2B e-commerce – dlaczego warto?
- System ERP dla B2B e-commerce – w co inwestować w 2023 r.?
- Jak osiągnąć sukces w B2B e-commerce?
- Co należy zapamiętać o systemach ERP?
System ERP w B2B e-commerce – dlaczego warto?
Systemy ERP, czyli Enterprise Resource Planning, to dziś jedno z podstawowych narzędzi zarządzania firmą. Dzięki oprogramowaniu firma jest w stanie zarządzać takimi zasobami jak sprzedaż, finanse, księgowość, logistyka, magazynowanie, produkcja i wiele innych. ERP sprawdza się także w nowoczesnych biznesach, czyli rozwijających się coraz prężniej e-commersach.
Okres pandemii przyspieszył cyfrową rewolucję, zwłaszcza na rynku e-sprzedaży. Nawet przedsiębiorstwa, które nie działały do tej pory w modelu B2C czy B2B e-commerce, wkroczyły na tę ścieżkę, aby utrzymać się na rynku. Dla wielu biznesów już samo przestawienie się na platformę sprzedaży e-commerce było wyzwaniem. Kolejnym elementem pomocnym w realizacji zamówień było wdrożenie systemu ERP – system bywa wręcz niezbędny z punktu widzenia logistyki.
Dlaczego warto zainwestować w ERP w swoim e-commerce?
Możliwość integracji ERP z zewnętrznymi komponentami
ERP daje możliwość integracji z innymi aplikacjami zewnętrznymi czy komponentami, takimi jak silnik e-commerce. Jeżeli potrzebujesz indywidualnego rozwiązania, najczęściej musisz zgłosić się do dostawcy usług ERP.
Usprawnienie przepływu informacji
Przy e-commerce konieczna jest właściwa obsługa zamówień, w tym obsługa magazynu. Aby sprzedaż i dostarczenie towaru były realizowane sprawnie, szybko i bez zakłóceń, firma potrzebuje dobrego przepływu informacji i skomunikowania ze sobą wszystkich działów. System ERP to właśnie zapewnia. Oprogramowanie to daje dostęp do jednej bazy danych wszystkim działom – produkcji, magazynowi, transportowi, sprzedaży, a także księgowości.
ERP przedstawia dane w czasie rzeczywistym
Co więcej, ERP zintegrowane z platformą e-commerce, przedstawia informacje w czasie rzeczywistym. Oznacza to np. że wiadomość o brakach magazynowych zostaje automatycznie przekazana do e-sklepu, gdzie informacja ta blokuje możliwość dalszego składania zamówień na dany produkt.
Automatyzacja
Wdrożenie odpowiedniego ERP do e-sklepu to także automatyzacja zamówień. Przyspiesza ona proces i uwalnia zasoby ludzkie. ERP daje możliwość tworzenia harmonogramów oraz automatyzowania procesów. System monitoruje postępy w pracy i automatycznie generuje powiadomienia SMS czy mailowe np.o niezapłaconych fakturach. Dzięki oprogramowaniu z łatwością też zaplanujesz procesy sprzedażowe, support czy reklamacje.
Łatwe raportowanie
Dobrze dostosowany do potrzeb firmy system ERP daje możliwość tworzenia przejrzystych raportów, a w razie konieczności także importowania danych do Excela.
Ułatwienie pracy zdalnej
System ERP dostępny w chmurze pozwala na pełną mobilność pracowników, co w przypadku zarządzania firmą w trybie pracy zdalnej czy hybrydowej jest obecnie niezbędne. Po zalogowaniu do systemu pracownik ma dostęp do wszystkich niezbędnych informacji, niezależnie od tego, gdzie właśnie się znajduje.
Ewidencja kontaktu z klientem w systemie ERP
Właściwy wybór ERP pozwoli Ci na stworzenie centralnej bazy danych przedsiębiorstwa i zautomatyzowanie wielu procesów. W enova365 nie jest potrzebna integracja CRM z ERP, gdyż CRM jest częścią systemu ERP. To daje Ci całościowy ogląd w dane biznesowe – także na temat prowadzonej sprzedaży dla klientów, ich potrzeb oraz realizacji dla nich zamówień.
System ERP dla B2B e-commerce – w co inwestować w 2023 r.?
Niekiedy firmy decydują się na „szycie na miarę” własnego systemu do zarządzania zasobami. Proces ten jest jednak bardzo kosztowny i długotrwały. Dużo łatwiejszym rozwiązaniem jest wybranie oprogramowania dostępnego na rynku, które w największym stopniu można dopasować do własnych potrzeb. W co inwestować w 2023 r.? Przede wszystkim w systemy, których potrzebujesz.
ERP z modułową budową
Oprogramowania ERP najczęściej dostosowane są do wielkości przedsiębiorstwa. Inne jest bowiem zapotrzebowanie wielkiej jednostki z tysiącami pozycji w e-commerce, a inne małego e-sklepu. Dobrze przemyślane systemy ERP, takie jak enova365, mają budowę modułową. Dzięki temu możesz bez problemu dostosować oprogramowanie do potrzeb prowadzonej działalności. Nie ma konieczności inwestycji w moduły ERP, z których nie będziesz korzystać jako niewielki biznes.
ERP w modelu SaaS
Dobre systemy ERP dostępne są w chmurze. Wybierając usługę SaaS, czyli Software as a Service, nie musisz przeznaczać na oprogramowanie wysokiego budżetu. Rozliczenia w systemie abonamentowym sprawiają, że właściwie każde przedsiębiorstwo, nawet niewielki e-commerce stać na usprawniający działanie firmy system ERP.
Program magazynowy
Jeżeli prowadzisz e-commerce w 2023 roku, przyjrzyj się bliżej rozwiązaniom proponowanym przez enova365. Program magazynowy wspiera przedsiębiorstwo w realizacji zamówień oraz zaopatrzeniu. Oprogramowanie ma charakter modułowy, dzięki czemu możesz z niego wybrać te elementy, które będą spełniać swoje funkcje w zarządzaniu magazynem.
Możesz zintegrować go z zewnętrznymi aplikacjami – w tym platformami e-commerce czy WMS. Jak może to wyglądać w praktyce? Klient składa zamówienie na stronie. Informacja ta trafia do zaopatrzenia, które sprawdza stany magazynowe, a w razie konieczności, dokonuje uzupełnienia ich stanu. Następnie magazyn przygotowuje zamówienie, które wysyła prosto do klienta. ERP handel możesz zintegrować nawet z firmą kurierską.
Jak widzisz, moduł enova365 Handel ułatwi Ci planowanie zamówień i optymalizację procesów.
Moduł obsługujący serwisy aukcyjne
Prowadzenie e-commerce nie zawsze oznacza posiadanie własnego sklepu internetowego, postawionego na oddzielnym silniku. Często sprzedaż zaczyna się lub jest jednocześnie prowadzona przez serwisy aukcyjne. Enova365 daje możliwość również integracji z tego rodzaju platformami.
Moduł CRM w Twoim ERP
W zarządzaniu B2B e-commerce przyda Ci się także moduł CRM enova365. To niezbędne narzędzie dla pracy handlowców czy działu customer success. W jednym miejscu handlowiec może zostawiać notatki ze spotkania z klientem, monitorować jego potrzeby, zamówienia czy zapytania.
Jak osiągnąć sukces w B2B e-commerce?
Przyszłością e-commerce B2B jest automatyzacja zamówień. Program handlowo-magazynowy powinien usprawniać pracę poszczególnych działów oraz komunikację na ścieżce logistycznej zamówień. Dziś najważniejsze jest tempo i jakość realizacji zamówienia złożonego przez klienta za pośrednictwem platformy e-commerce.
Biorąc pod uwagę opóźnienia w światowych łańcuchach dostaw, swoją przewagę konkurencyjną możesz budować na tym, że etap dostarczenia produktu z magazynu do klienta przebiegać będzie możliwie najkrócej i najsprawniej. Osiągnąć możesz to dzięki implementacji ERP we wszystkich działach swojej firmy: od magazynu po księgowość.
Oprogramowanie enova365 można dostosować do różnorodnych potrzeb firm z branży e-commerce w zakresie, w jakim tego potrzebujesz. Enova365 obsługuje zasoby magazynowe, dział handlowy i wiele, wiele więcej. Zwróć szczególną uwagę na moduły przydatne w prowadzeniu e-commerce, czyli: Business Intelligence, Handel i Magazyn, Sprzedaż i CRM, Finanse i Księgowość, Kadry Płace i HR, Procesy, Projekty i Usługi. Sprawdź demo enova365 lub umów się na indywidualną prezentację z przedstawicielem, który dostosuje rozwiązania do Twojego e-commerce w przestrzeni B2B.
Co należy zapamiętać o systemach ERP?
Systemy ERP to przyszłość e-commerce. Wybierając właściwy system do zarządzania zasobami firmy, zwróć uwagę, czy posiada moduły, które odpowiadają Twoim potrzebom. Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na to, czy ERP da się zintegrować z zewnętrznymi aplikacjami, platformami e-commerce czy platformami aukcyjnymi. W enova365 znajdziesz także rozwiązanie, które podpiąć możesz do platformy firmy kurierskiej.
Budując biznes e-commerce B2B, nie możesz pominąć modułu CRM w swoim ERP. Pozwoli Ci on na automatyzację obsługi klientów biznesowych i usprawni pracę działu handlowego. Sprawdź rozwiązanie proponowane przez enova365.