Wzrost popularności e-commerce daje sprzedawcom szansę na zwiększanie obrotów. Pomaga w tym strategia omnichannel. Niestety jej wykorzystanie może również generować szereg problemów, m.in. na poziomie zgodności danych produktowych. Na szczęście zastosowanie odpowiednich technologii skutecznie pomaga w tej kwestii.
Spis treści:
- Omnichannel – co to jest?
- Omnichannel – przykłady wyzwań w B2B i B2C
- Centralne zarządzanie danymi produktowymi, czyli jak sprzedawać w omnichannel
- Narzędzie do zarządzania danymi produktowymi warto wdrożyć – zalety
Omnichannel – co to jest?
Omnichannel, czyli inaczej sprzedaż wielokanałowa, to strategia, w której wykorzystywane są różne kanały dotarcia do klienta. Zakłada ona, że produkty jednego sprzedawcy dostępne są nie tylko w jego bazowym kanale (np. sklepie internetowym), ale również wszędzie tam, gdzie mogą znajdować się jego odbiorcy, tj. w serwisach typu marketplace (np. Allegro, eBay, Amazon), w mediach społecznościowych (prosty sklep możesz otworzyć m.in. na Facebooku), a nawet stacjonarnie.
Strategia omnichannel to działanie pozwalające dotrzeć z ofertą do maksymalnie dużej liczby zainteresowanych towarem osób. Dzięki obecności w różnych kanałach nie musimy ściągać konsumentów bezpośrednio do naszego sklepu, mogą oni kupić nasz towar w tym miejscu, które zwykle odwiedzają. To oczywiście doskonała okazja do zdobycia nowych źródeł transakcji, a co za tym idzie, wygenerowania jeszcze wyższych obrotów.
Mimo korzyści, jakie daje sprzedaż omnichannel, trzeba wziąć pod uwagę szereg zagrożeń czyhających na każdego, kto wykorzystuje różne kanały dotarcia do klienta. Jak sprzedawać w omnichannel?
Omnichannel – przykłady wyzwań w B2B i B2C
Jeśli prowadzisz swój sklep internetowy w jednej domenie, praktycznie omijają Cię opisane w dalszej części artykułu problemy. Najpewniej posiadasz system magazynowy (czy to pod postacią systemu ERP, czy wbudowanego w platformę sklepową zestawu funkcji), który integruje się ze sklepem, wyświetlając na kartach produktowych nie tylko pełne informacje o posiadanych towarach, ale również dane dotyczące ich dostępności.
Jeżeli w grę wchodzi sprzedaż wielokanałowa, sprawy mocno się komplikują. Produkty wystawiasz bowiem nie tylko w sklepie, ale również w marketplace’ach, możliwe, że nawet kilku. Bez odpowiedniej technologii spajającej wszystkie kanały sprzedaży, z czasem na pierwszy ogień wychodzi pierwszy poważny problem:
brak informacji o dostępnej liczbie produktów w czasie rzeczywistym.
Każdy z systemów sprzedażowych, które uwzględniasz w Twojej wielokanałowej strategii działa nieco inaczej. W każdym z nich osobno musisz ustawić dostępne stany magazynowe oferowanych przez Twój sklep towarów.
Oznacza to, że już pierwsze zamówienia desynchronizują zasoby dostępne w magazynie z deklarowaną dostępnością dla każdego z kanałów. Nietrudno sobie wyobrazić, do czego może to doprowadzić: sprzedanie większej liczby produktów niż posiadasz na stanie, wymusza konieczność ich domówienia. To z kolei wydłuża czas realizacji, a ostatecznie odbija się negatywnie na zadowoleniu klientów i opinii Twojej firmy.
To nie jedyne wyzwanie, któremu musisz sprostać, decydując się na sprzedaż omnichannel. Co to w praktyce oznacza? Kolejne wyzwanie to:
brak zintegrowanej informacji produktowej.
W internecie kupujemy oczami. Nie mamy możliwości, aby przymierzyć przedmiot, wziąć go do ręki, sprawdzić, jaki kolor ma w rzeczywistości. W związku z tym polegamy na informacjach, które w opisach produktowych umieszczają sprzedawcy.
Sprzedaż omnichannel, poza licznymi plusami, wymaga by poświęcić trochę czasu na uzgodnienie informacji produktowych w każdym z obsługiwanych kanałów. Dodając nowe produkty do oferty, musisz pamiętać, aby dokładnie skopiować ich opisy, zdjęcia i inne pliki multimedialne. Niektóre z serwisów posiadają konkretne wytyczne, których musisz się trzymać, aby móc na nich sprzedawać.
To z kolei oznacza, że w pewnym momencie każdy z posiadanych przez Ciebie produktów może posiadać kilka różnych wersji informacji wraz z osobnymi zestawami zdjęć. Taka sytuacja aż się prosi o błędy. Błędy, których popełnienie może przyczynić się m.in. do zwiększonej liczby zwrotów produktu, reklamacji czy też niskich ocen wystawianych przez niezadowolonych z zakupu klientów.
Kolejna bolączka, z którą przyjdzie Ci się zmierzyć to
zamówienia składane w różnych systemach sprzedażowych.
Każdy z kanałów sprzedaży posiada swój własny system do zarządzania spływającymi zamówieniami. W praktyce sprowadza się to do zarządzania osobnymi managerami sprzedaży, które generują inne numery zamówień czy ich statusy.
By nad tym zapanować albo zatrudniasz dla każdego z kanałów dedykowaną osobę, albo wydłużasz czas realizacji zamówień, przechodząc od listy transakcji w kanale A, do listy transakcji w kanale B, listy transakcji w kanale C i tak w kółko. Niepotrzebne wydłużenie czasu realizacji zamówienia niesie ze sobą, o czym wspomnieliśmy już wcześniej, negatywne skutki – niskie oceny od klientów i większe prawdopodobieństwo, że zakupy z przedłużonym czasem realizacji będą jednocześnie pierwszymi i ostatnimi, bo klienci nie będą chcieli wrócić do Twojego sklepu.
Zadbaj o dobre relacje z klientami, wykorzystując CRM w sprzedaży.
Skoro wiesz już, jakie korzyści i wyzwania niesie omnichannel i co to jest, teraz poznaj sposób na skuteczne zarządzanie danymi produktowymi.
Centralne zarządzanie danymi produktowymi, czyli jak sprzedawać w omnichannel?
Opisane zagrożenia, jakie towarzyszą sprzedaży omnichannel, mogą ostudzić Twój zapał i chęć rozszerzenia działań na nowe platformy. Jednakże istnieją rozwiązania, dzięki którym jesteś w stanie im sprostać i skutecznie budować pozycję profesjonalnego sprzedawcy.
Chcąc rozpocząć przygodę ze sprzedażą wielokanałową, rozważ scentralizowanie zarządzania danymi produktowymi poprzez wybór odpowiednich technologii informatycznych. Jednym z najlepszych rozwiązań jest system ERP, np. enova365.
System ERP enova365 to potężne narzędzie biznesowe o szerokim wachlarzu możliwości, które ułatwia pracę we wszystkich działach przedsiębiorstwa. Przy pomocy odpowiednich modułów jesteś w stanie dopasować go również do standardów sprzedaży wielokanałowej. Odpowiada za to m.in. moduł e-Sklep konektor.
Moduł ten wspomaga działanie biznesów e-commerce, współpracując ściśle z modułem Handel i Magazyn. Pozwala on zintegrować ze sobą wszystkie kanały sprzedaży z systemem ERP jako centralnym miejscem do zarządzania informacjami produktowymi. Obecnie obsługuje on Allegro oraz sklepy korzystające z platform Magento, PrestaShop, Shoper oraz WooCommerce. W ramach funkcjonalności modułu możesz m.in.:
- definiować parametry dla poszczególnych sklepów internetowych,
- określać widoczność produktów i grup produktowych w poszczególnych kanałach sprzedaży,
- przekazywać dane produktowe znajdujące się w systemie ERP (opisy, zdjęcia, pliki) do poszczególnych kanałów sprzedaży,
- pobierać zamówienia z kanałów wprost do systemu ERP enova365,
- aktualizować stany realizacji zamówień i przesyłać automatycznie informacje na ten temat do systemów sprzedażowych poszczególnych platform,
- regularnie aktualizować stany magazynowe we wszystkich kanałach.
Wykorzystując system ERP enova365 wraz z modułem e-Sklep konektor, zyskujesz potężne narzędzie, dzięki któremu sprzedaż wielokanałowa nie stanowi już takiego wyzwania. Zwłaszcza że system ten doskonale radzi sobie z opisywanymi powyżej głównymi problemami omnichannel. Co to znaczy dla każdego przedsiębiorcy?
Narzędzie do zarządzania danymi produktowymi warto wdrożyć, bo…
- dzięki aktualizacji stanów magazynowych, w ofertach umieszczonych na każdym z kanałów konsumenci widzą aktualną dostępność produktów – nie ma więc ryzyka, że zamówią liczby większe, niż posiadasz w magazynie,
- synchronizacja zdjęć oraz opisów w poszczególnych kanałach pozwala utrzymywać wysoką jakość informacji produktowych, a każda aktualizacja z poziomu systemu ERP modyfikuje odpowiednie dane we wszystkich ofertach jednocześnie,
- zaciąganie zamówień z kanałów do systemu ERP pozwala realizować je wszystkie na bieżąco, co zdecydowanie skraca czas między ich złożeniem, a wysyłką,
- pozwala znacząco skrócić czas potrzebny na obsługę sprzedaży wielokanałowej.
Czytaj także: Case study firmy, która usprawniła sprzedaż B2B dzięki narzędziom IT
Aktualne stany magazynowe, aktualne informacje produktowe oraz szybka realizacja zamówień – dzięki funkcjom oferowanym przez system ERP enova365, jesteś w stanie zbudować sprawny biznes e-commerce oparty na wielu kanałach, w którym duża część codziennych zadań jest zautomatyzowana. System pozwoli Ci nawet z niewielkim zespołem skutecznie rozwijać firmę, eksplorując wszystkie możliwości dotarcia do nowych grup klientów, jacy pojawią się na Twojej drodze.