Jak algorytmy AI mogą wpłynąć na funkcjonalność ERP? 

Jak algorytmy AI mogą wpłynąć na funkcjonalność ERP? 

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest już w bardzo wielu obszarach biznesu, zwiększając efektywność procesów, w których zastosowanie ma automatyka, robotyka i cyfryzacja. Jej uniwersalny charakter sprawia, że w coraz większym stopniu adaptowana jest do systemów ERP. Jaki wpływ na funkcjonowanie ERP mają algorytmy AI i w przypadku jakich funkcjonalności sprawdzają się najlepiej?

Spis treści:

Najważniejsze informacje:

  • Algorytmy sztucznej inteligencji z powodzeniem wspierają pracę specjalistów, automatyzując żmudne, powtarzalne działania. 
  • Automatyzacja procesów biznesowych ma duże znaczenie między innymi w przypadku księgowości, HR oraz logistyki.
  • AI w firmie umożliwia dogłębną analizę dużej ilości danych, która pozwala lepiej podejmować kluczowe decyzje.
  • Sztuczna inteligencja staje się niezastąpionym narzędziem w zwiększaniu efektywności procesów produkcyjnych.
  • Algorytmy AI dają nowe możliwości w zakresie projektowania interfejsów użytkownika.
  • Sztuczna inteligencja wspiera zarządzanie ryzykiem w biznesie, usprawniając procesy identyfikacji, analizy oraz przewidywania potencjalnych zagrożeń w systemach ERP.
  • Przyszłość przyniesie kolejne innowacje w technologiach AI i jeszcze bardziej zaawansowane, inteligentne systemy ERP, które będą w stanie lepiej radzić sobie z operacjami biznesowymi.

Automatyzacja procesów biznesowych

Automatyzacja procesów biznesowych ma duże znaczenie między innymi w przypadku księgowości i finansów, HR oraz logistyki. Jakie daje możliwości? 

Technologią, która wykorzystywana jest na dużą skalę jest zrobotyzowana automatyzacja procesów (RPA), która stosowana jest w przypadku powtarzalnych i czasochłonnych zadań, jak:

  • rozliczanie wynagrodzeń, 
  • ewidencja czasu pracy i rozliczanie nieobecności,
  • przetwarzanie zamówień, 
  • weryfikacja danych finansowych, 
  • obieg faktur i innych dokumentów
  • dekretacja i podział kosztów na miejsca ich powstawania,
  • sprawozdawczość finansowa. 

Wszystkie te procesy obsługuje system ERP enova365, w obrębie modułów Księgowość, Kadry i Płace, Handel oraz Workflow. 

W odróżnieniu od zrobotyzowanej automatyzacji procesów, która zawsze działa tak samo, technologia AI może się uczyć oraz doskonalić swoje działanie. Może więc w jeszcze większym stopniu niż RPA wspierać pracę w firmie.

Czytaj także: Robotyzacja – co to jest? Przegląd procesów, w których wyręczą Cię roboty enova365

Zastosowania AI w firmie

Analiza danych i raportowanie

Ze względu na umiejętność radzenia sobie z bardzo dużą ilością danych, AI w firmie doskonale sprawdza się w obszarze analizy danych i raportowania. Zastosowanie mechanizmów sztucznej inteligencji sprawia, że dane wykorzystywane w organizacjach mogą stać się bardziej użyteczne, pozwalając na identyfikację potencjalnych problemów, prognozowanie trendów biznesowych i optymalizację operacji. Stała analiza istotnych danych związanych z przedsiębiorstwem umożliwia dobry wgląd w aktualną sytuację firmy. 

AI może integrować się z narzędziami Business Intelligence, wykorzystywanymi przez systemy ERP, zapewniając jeszcze bardziej zaawansowaną analitykę, niezbędną do planowania i analizy finansowej.

Optymalizacja zarządzania zasobami

Sztuczna inteligencja staje się niezastąpionym narzędziem w zwiększaniu efektywności procesów produkcyjnych. Przetwarzając duże ilości danych jest w stanie nie tylko optymalnie zarządzać zasobami, ale też zwiększać wydajność produkcji. 

Jakie korzyści przynosi synergia działań systemów ERP i AI w obszarze zarządzania zasobami?

  • Efektywne zarządzanie zasobami firmy – materiałami, czasem pracy, maszynami i urządzeniami – co minimalizuje straty i przestoje produkcyjne. 
  • Systemy do zarządzania produkcją, oparte na sztucznej inteligencji, mogą w czasie rzeczywistym monitorować procesy produkcyjne wychwytując potencjalne problemy i szybko na nie reagując, zanim negatywnie wpłyną na efektywność produkcji. 
  • Systemy oparte o algorytmy AI pozwalają na stały monitoring jakości produkcji. Zaawansowane technologie pomiarowe i analiza danych to narzędzia, dzięki którym można skutecznie kontrolować procesy produkcji oraz zapewnić wysoką jakość oferowanych produktów.

Personalizacja i dostosowanie systemu ERP

Systemy ERP cenione są między innymi za skalowalność i możliwość personalizacji. Dzięki temu mogą zostać dostosowane do specyficznych potrzeb organizacji, wspierając ich dynamiczny rozwój. 

Personalizacja umożliwia modyfikację systemu ERP w taki sposób, aby uwzględniał unikalne wymagania, procesy oraz preferencje użytkowników danej organizacji. W rezultacie może wspierać specyficzne operacje, zwiększając efektywność i satysfakcję z użytkowania. 

Sztuczna inteligencja daje nowe możliwości w zakresie projektowania interfejsów użytkownika. Wszystko dzięki możliwości analizy danych dotyczących preferencji użytkowników, wzorców ich zachowań oraz trendów w projektowaniu. Wykorzystanie AI w projektowaniu interfejsów sprawia, że proces jest bardziej intuicyjny i przewidywalny. To z kolei przyspiesza pracę i wpływa pozytywnie na doświadczenia pracowników. 

AI może również automatyzować wiele zadań, pozwalając projektantom skupić się na kreatywnym rozwijaniu najlepszych koncepcji. Udoskonalone dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji interfejsy użytkownika, oparte na danych i analizach, mogą również przekładać się na lepszą efektywność pracowników.  

Wykrywanie anomalii i zarządzanie ryzykiem

Sztuczna inteligencja wspiera zarządzanie ryzykiem w biznesie, usprawniając procesy identyfikacji, analizy oraz przewidywania potencjalnych zagrożeń w systemach ERP. AI, analizując duże ilości danych, jest w stanie wyłapywać wzorce i anomalie mogące sygnalizować ryzyko. Pozwala to organizacjom reagować na nieprzewidziane sytuacje znacznie wcześniej. W efekcie możliwe jest zminimalizowanie potencjalnych strat. 

AI w firmie wspiera także ocenę ryzyka związaną z nowymi inicjatywami, co umożliwia lepsze podejmowanie decyzji biznesowych. 

O ile w przypadku tradycyjnych systemów ERP możemy mówić o dość dużych możliwościach wykorzystania analityki, to ERP oparty o mechanizmy sztucznej inteligencji może dostarczać zaawansowaną analizę predykcyjną, zapewniając spostrzeżenia w czasie rzeczywistym i pomagając w ten sposób organizacjom szybko i dokładnie podejmować świadome decyzje. 

Algorytmy sztucznej inteligencji – przykłady zastosowania w biznesie

AI w firmie umożliwia dogłębną analizę dużej ilości danych, która pozwala lepiej podejmować kluczowe decyzje. Zastosowanie algorytmów sztucznej inteligencji umożliwia optymalizację kosztów działania, dzięki usprawnieniu niektórych działań i ograniczeniu wydatków. 

AI w księgowości i analityce

AI może wspierać pracę księgowych i analityków finansów, pozwalając na:

  • wykonywanie analiz finansowych, 
  • optymalizację portfela podatkowego, 
  • wykrywanie błędów i nieprawidłowości w danych finansowych. 

Wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji pozwala na usprawnienie procesów w działach HR. W efekcie praca staje się bardziej efektywna i dokładniejsza. 

AI w HR

Działy HR zyskują narzędzia, za sprawą których łatwiejsze i efektywniejsze stają się procesy:

  • rekrutacji – AI pomaga oceniać profile kandydatów pod kątem wymagań określonych w rekrutacji, co ułatwia dalsze prace rekruterów;
  • onboardingu –  algorytmy sztucznej inteligencji umożliwiają automatyzację odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania nowozatrudnionych pracowników, mogą także wspierać działania związane z przesyłaniem materiałów edukacyjnych;
  • zarządzania wydajnością pracowników – nowoczesne narzędzia wykorzystujące AI są w stanie na bieżąco analizować efektywność pracowników, informując o postępach i wskazując obszary wymagające ewentualnej naprawy;
  • oceny pracowników – algorytmy AI są w stanie przeprowadzać analizy wielowymiarowe, dzięki czemu ocena jest bardziej kompleksowa i oddaje różnorodność kompetencji i zachowań pracownika;
  • identyfikacji potencjału i zarządzania talentami – sztuczna inteligencja, dzięki analizie danych związanych z wynikami pracy, samodzielnością działań czy interakcjami w zespole, umożliwia identyfikację ukrytego potencjału pracowników. W efekcie specjaliści HR mogą lepiej zarządzać talentami w organizacji;
  • utrzymania pracowników – sztuczna inteligencja jest w stanie analizować przyczyny rezygnacji pracowników oraz sugerować rozwiązania pozwalające utrzymać kluczowych specjalistów w organizacji.

Czytaj także: Sztuczna inteligencja w HR – jak AI usprawnia pracę kadrowych?

AI w transporcie i turystyce

Sztuczna inteligencja wspiera działania w obrębie transportu i logistyki, pomagając w planowaniu i zarządzaniu wieloma procesami. Algorytmy AI ułatwiają pracę magazynu poprzez:

  • samodzielną analizę przepływu produktów, na podstawie której decydują o zamówieniach,
  • zarządzanie lokalizacją magazynową w celu zwiększenia dostępności towarów,
  • minimalizowanie błędów spowodowanych czynnikiem ludzkim.

Sztuczna inteligencja doskonale radzi sobie z dużą ilością danych spływających m.in. z systemów GPS pojazdów. Poddając je analizie jest w stanie wytyczać najlepsze i najszybsze trasy. W ten sposób kierowcy mogą uniknąć zatorów drogowych oraz zmniejszyć spalanie paliwa. AI w firmie czuwa również nad stanem technicznym pojazdów oraz terminarzem prac serwisowych. 

Zastosowana w systemach ERP AI w logistyce może w przyszłości skutkować korzyściami w postaci wyręczenia człowieka w żmudnych pracach. Np. takich związanych z kompletowaniem i pakowaniem przesyłek oraz ich późniejszym transportem pojazdami autonomicznymi.

Przyszłość AI w systemach ERP

Wdrażanie w systemach ERP AI już teraz przynosi szereg korzyści w postaci poprawy wydajności, oszczędności oraz łatwości podejmowania trafnych decyzji. 

Przyszłość z pewnością przyniesie kolejne innowacje w technologiach AI i jeszcze bardziej zaawansowane, inteligentne systemy ERP, które będą w stanie lepiej radzić sobie z operacjami biznesowymi.

Jak podkreśla Grzegorz Jurczak, Kierownik zespołu Badań i Rozwoju, Soneta

„Sztuczna inteligencja nie jest czymś, co stara się nas wyeliminować z rynku pracy, ale jest narzędziem, które pozwala nam wykonywać pracę lepiej, bardziej skutecznie, wykonywać operacje i analizy, których dotychczas baliśmy się wykonać.”

Sztuczna inteligencja pozwoli więc wykonywać pracę bardziej efektywnie i przyniesie nowe, rewolucyjne możliwości w zakresie funkcjonowania organizacji. Potencjał systemów ERP, opartych na mechanizmach sztucznej inteligencji, jest ogromny. 

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja coraz mocniej wspiera systemy ERP, usprawniając wiele procesów. Dzięki temu systemy te stale ewoluują, stają się bardziej elastyczne, przyjazne dla użytkownika i wydajne. Mechanizmy AI odciążają użytkowników od wykonywania rutynowych, powtarzalnych czynności i wspomagają w zakresie operacji, minimalizując ryzyko błędów. 

Integracja sztucznej inteligencji z systemami ERP przekształca tradycyjne procesy, dzięki czemu stają się wydajniejsze. Zastosowanie technologii AI w różnych modułach ERP zwiększa ich funkcjonalność i efektywność. Przyszłość AI w systemach ERP może przynieść bardziej inteligentne, autonomiczne systemy, zdolne do przekształcania operacji biznesowych na skalę, o której obecnie jeszcze nie marzymy. 

Testuj enova365

Bibliografia:

www.tokfm.pl/Tokfm/7,168674,31144897,nowe-technologie-a-rozwoj-biznesu-klienci-licza-na-sztuczna.html  

AI, jako kluczowy czynnik przyspieszający proces zmiany modelu biznesowego w kierunku serwicyzacji – MAGAZYNIT.PL – ERP, Systemy ERP, CRM, Business Intelligence

ikona demo systemu ERP enova365
Wersja demo systemu enova365

Przetestuj produkt enova365 i poznaj jego możliwości

prezentacja
Umów bezpłatną prezentację

Spotkaj się z Autoryzowanym Partnerem enova365