Od 1 stycznia 2025 r. najwięksi podatnicy CIT będą musieli przekazywać organom podatkowym dane z ksiąg rachunkowych w postaci plików JPK CIT. Sprawdź, jak wywiązać się z tego obowiązku. Zobacz, co warto sprawdzić przed utworzeniem pierwszego JPK CIT oraz jak raportowanie JPK CIT przebiega w enova365.
Spis treści:
- Czym jest JPK CIT i jakie obowiązki wprowadza dla podatników?
- Kogo obowiązuje JPK CIT i od kiedy?
- Jakie informacje muszą być zawarte w JPK CIT?
- Jakie są korzyści z wprowadzenia JPK CIT dla podatników?
- Jak działa JPK CIT w systemie enova365?
- Jakie narzędzia są potrzebne do generowania i wysyłania JPK CIT?
- Jak przygotować firmę do wdrożenia JPK CIT?
- Co się stanie w przypadku błędów w raportowaniu JPK CIT?
- Gdzie można uzyskać pomoc przy wdrożeniu JPK CIT?
Najważniejsze informacje:
- Prędzej czy później obowiązek składania JPK CIT będzie dotyczyć wszystkich podatników CIT.
- Nowe przepisy obejmą w pierwszej kolejności największych podatników oraz grupy kapitałowe.
- Rozporządzenie Ministra Finansów określa, jakie dane muszą znaleźć się w pliku JPK CIT.
- Przed utworzeniem pliku JPK CIT należy zweryfikować czy w systemie księgowym są wszystkie informacje wymagane przez prawo.
- enova365 w pełni wspiera proces przygotowania i wysyłki plików JPK CIT.
Czym jest JPK CIT i jakie obowiązki wprowadza dla podatników?
JPK CIT to nowy sposób raportowania przeznaczony dla płatników podatku dochodowego od osób prawnych. W dużej mierze jest on rozwinięciem pliku JPK KR, który funkcjonuje już od 1 lipca 2016 roku. Jednak plik JPK KR był przesyłany wyłącznie na żądanie organów podatkowych. Natomiast JPK CIT będzie musiał być przesyłany co roku.
Celem nowych przepisów jest zwiększenie transparentności w finansach płatników CIT oraz usprawnienie procesów kontroli podatkowej. Organy podatkowe pozyskają w ten sposób dane z ksiąg rachunkowych podatników CIT w formie elektronicznej. Ułatwi to typowanie podmiotów do kontroli.
Nowe prawo przyniesie korzyść nie tylko urzędom skarbowym, ale również samym przedsiębiorcom. Pracownicy urzędów skarbowych będą mogli łatwiej wytypować, a następnie wyeliminować nieuczciwą konkurencję, która unika płacenia podatków.
Kogo obowiązuje JPK CIT i od kiedy?
16 sierpnia 2024 r. Minister Finansów podpisał rozporządzenie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wprowadza ono nowe JPK-CIT. Od kiedy będzie ono obowiązywać? Harmonogram przewiduje 3 terminy:
- 1 stycznia 2025,
- 1 stycznia 2026,
- 1 stycznia 2027.
Pierwszy termin przewidziano dla podatników CIT, których przychody przekraczają 50 mln euro rocznie oraz dla podatkowych grup kapitałowych. W przypadku tych podmiotów składanie CIT JPK będzie obowiązkowe, począwszy od roku podatkowego, który zaczyna się po 31 grudnia 2024 roku.
Drugi termin, czyli 1 stycznia 2026 r., przewidziano dla tych podatników CIT, którzy muszą wysyłać pliki JPK_V7M lub JPK_V7K. Innymi słowy, ten obowiązek począwszy od roku podatkowego zaczynającego się po 31 grudnia 2025 roku obejmie wszystkich czynnych podatników VAT.
Trzeci termin, to jest 1 stycznia 2027 r., dotyczy wszystkich pozostałych podatników CIT. Oznacza to, że począwszy od roku podatkowego zaczynającego się po 31 grudnia 2026 r., każdy kogo obejmuje podatek CIT będzie musiał składać nowe JPK CIT. Będzie to dotyczyć przykładowo spółek zwolnionych z VAT ze względu na poziom przychodów czy fundacji i stowarzyszeń, które nie są czynnymi podatnikami VAT.
Jakie informacje muszą być zawarte w JPK CIT?
Ustawodawca ustalił to, jakie dane musi zwierać plik JPK CIT. Struktura tego pliku przewiduje przesyłanie następujących informacji:
- numerów faktur,
- zapisów księgowych,
- zestawienia obrotów i sald,
- danych identyfikacyjnych kontrahentów,
- znaczników identyfikujących konta rachunkowe,
- różnic między wynikiem bilansowym a podatkowym,
- dodatkowych danych niezbędnych do rozliczenia CIT,
- danych dotyczących środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
W przypadku faktur niezbędne będzie podanie numeru, który identyfikuje daną fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile taki numer został nadany. Natomiast przez dane identyfikujące kontrahentów należy rozumieć numer NIP, o ile kontrahent taki numer posiada. Oznacza to, że przy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie trzeba będzie podawać dodatkowych danych.
W odniesieniu do zapisów księgowych, CIT JPK będzie zawierał szczegółowe informacje na temat operacji gospodarczych, które były rejestrowane w okresie, za który składa się rozliczenie CIT. Niezbędne będzie też przesłanie podsumowania obrotów i sald na poszczególnych kontach księgowych.
W pliku JPK CIT zawarte będą też informacje o nabyciu, wytworzeniu, a także wykreśleniu z ewidencji księgowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Jakie są korzyści z wprowadzenia JPK CIT dla podatników?
Zgodnie z założeniami nowy JPK CIT ma uprościć i przyśpieszyć rozliczenie CIT. Ma to związek z procedurami powiązanymi z obowiązkowym raportowaniem podatkowym. W rezultacie ma zostać zmniejszony czas i wysiłek niezbędny do przygotowania rocznych zeznań podatkowych CIT.
Tutaj korzyścią dla podatników ma być możliwość łatwej eliminacji błędów w rozliczeniach. Wszystko dzięki ustandaryzowanej strukturze danych w pliku JPK CIT, dzięki czemu już na etapie przygotowywania tego pliku można będzie wychwycić pewne nieprawidłowości. Przełoży się to na zmniejszenie ryzyka nałożenia sankcji ze strony organów podatkowych za błędy w rozliczeniu CIT.
Innym atutem nowych przepisów ma być lepsza komunikacja pomiędzy płatnikami CIT a administracją skarbową. Warto też pamiętać, że raportowanie danych zawartych w pliku CIT JPK zwiększy transparentność, co może być korzystne w kontekście budowy zaufania u interesariuszy.
Jak działa JPK CIT w systemie enova365?
Ponieważ program księgowy enova365 jest zawsze zgodny z obowiązującymi przepisami, to już teraz umożliwia generowanie plików JPK CIT. Jednak, żeby taki plik zawierał wszystkie dane wymagane przez prawo, konieczne jest wykorzystanie mechanizmów, które porządkują informacje zawarte w systemie księgowym.
W przypadku enova365 taka funkcjonalność obejmuje standaryzację tytułów dokumentów OT i LT środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jest to niezbędne z tego względu, że zarówno dane o zakupie lub wytworzeniu środka trwałego, jak i o jego likwidacji będą musiały znaleźć się w pliku JPK_ST_KR, który jest częścią struktury JPK CIT.
Ułatwienia związane z ewidencją środków trwałych obejmują również wyposażenie kartotek środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w niezbędne oznaczenia wymagane przez nowe przepisy. To samo dotyczy kont księgowych, które musza być wyposażone w znaczniki identyfikujące te konta zgodne z normami przedstawionymi w rozporządzeniu Ministra Finansów. Poszczególne załączniki tego rozporządzenia odnoszą się do 7 różnych grup podatników CIT.
enova365 daje możliwość hurtowego oznaczania kont księgowych znacznikami kont na potrzeby JPK_KR_PD – dedykowanymi czynnościami oraz poprzez arkusz Excela. Pozwala też na automatyczne wyliczenie i pobranie danych do JPK_KR_PD oraz JPK_ST_KR. Dodatkowo, jest wyposażona w mechanizmy kontrolujące czy księgi rachunkowe oraz ewidencja środków trwałych i WNiP są zaopatrzone we wszystkie niezbędne dane.
Funkcjonalnością przydatną przy wysyłce plików JPK CIT jest możliwość wysyłki tego pliku bezpośrednio z enova365 przy zastosowaniu podpisu elektronicznego. Obejmuje to również możliwość pobrania Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO), a także pobrania pełnej historii związanej z wytworzeniem i wysyłką pliku JPK CIT.
Jakie narzędzia są potrzebne do generowania i wysyłania JPK CIT?
Bez względu na to, jakie narzędzie wybierze przedsiębiorstwo zobowiązane do generowania plików JPK CIT, powinno ono umożliwiać generowanie plików w formacie XML. Takie pliki muszą być zgodne ze schematem przygotowanym przez Ministerstwo Finansów.
Narzędzie do wysyłki plików JPK CIT powinno oferować też możliwość sprawdzenia poprawności danych przed wysyłką pliku do organów podatkowych. Równie ważną kwestią jest bezpieczeństwo danych. Takie oprogramowanie powinno gwarantować zabezpieczenie danych księgowych na poziomie bezpieczeństwa, zgodnym z normami przyjętymi w danym przedsiębiorstwie.
Oprócz samego narzędzia do generowania pliku JPK-CIT, np. w postaci programu księgowego, potrzebne jest też narzędzie uwierzytelniające. Jest tak dlatego, że wysyłany plik trzeba autoryzować. W tym celu można posłużyć się podpisem kwalifikowanym albo profilem zaufanym ePUAP.
Jeśli plik zostanie podpisany, to następnie trzeba go wysłać. Można tu skorzystać z przygotowanego przez Krajową Administrację Skarbową systemu e-Deklaracje lub z narzędzi komercyjnych, zarówno w postaci dodatkowych aplikacji, jak i modułów wbudowanych w oprogramowanie księgowe.
Jak przygotować firmę do wdrożenia JPK CIT?
Jak można dobrze przygotować swoją firmę na wdrożenie JPK CIT? Oto 4 niezbędne kroki.
1. Sprawdź, czy program księgowy obsługuje tworzenie plików JPK CIT
W pierwszej kolejności należy się upewnić czy system księgowy obsługuje tworzenie plików JPK CIT. Należy przy tym pamiętać, że w przypadku pliku JPK CIT struktura składa się z dwóch elementów. Pierwszym z nich jest JPK_KR_PD, którego skrót jest tłumaczony jako Jednolity Plik Kontrolny Księgi Rachunkowe Podatek Dochodowy. Drugim elementem jest JPK_ST_KR, który oznacza Jednolity Plik Kontrolny Środki Trwałe.
2. Upewnij się, że plan kont nie jest zbyt ogólny i możliwe będzie generowanie danych zgodnie z wymogami JPK CIT
Następnie warto sprawdzić plan kont, żeby mieć pewność, że księgi nie są prowadzone na zbyt ogólnym poziomie. Czy dla każdego konta księgowego jesteśmy w stanie przyporządkować właściwy znacznik księgowy? Jeżeli tak nie jest, może to oznaczać konieczność zmiany zakładowego planu kont w firmie, a co za tym idzie, również zmianę konfiguracji schematów księgowych, czy innych mechanizmów w systemie. Dodatkowo należy przemyśleć kalkulację podatku dochodowego w firmie.
3. Zrób przegląd kartotek środków trwałych i ewentualnie uzupełnij je o brakujące dane
W przypadku JPK dotyczącego ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych sytuacja wygląda podobnie. Dotychczas nie było ustrukturyzowanego raportowania ze środków trwałych. Firmy prowadziły to z różną dokładnością i nie wszystkie pola były wymagane przez system. Natomiast w pliku JPK-ST-KR wymagane są szczegółowe dane, więc żeby plik wygenerował się poprawnie będzie trzeba zrobić przegląd istniejących kartotek i ewentualnie uzupełnić je o brakujące dane.
4. Zorganizuj szkolenia pracowników
Dobrą praktyką będzie też zorganizowanie szkoleń dla pracowników, żeby zapoznać ich z procedurami i wymaganiami związanymi z raportowaniem JPK CIT. Powinno przełożyć się to na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia błędów. Możesz na przykład skorzystać ze szkoleń e-learningowych, oferowanych przez producentów oprogramowania dla księgowych. W enova365 znajdziesz je w naszej bazie wiedzy.
Warto też opracować procedury dotyczące dokumentacji dowodów księgowych, które będą raportowane w JPK CIT.
Co się stanie w przypadku błędów w raportowaniu JPK CIT?
Przepisy przewidują kary za błędy w pliku JPK bez względu na to, w jakim konkretnie pliku taki błąd wystąpił. Dotyczy to również błędów w pliku JPK CIT. Od kiedy tylko wprowadzono raportowanie przy pomocy plików JPK, to za każdy błąd organy skarbowe mogą naliczyć karę administracyjną w wysokości 500 zł. Jednak w pierwszej kolejności organ wzywa podatnika do skorygowania błędów. Jeśli zrobi to w terminie wyznaczonym przez organ, to uniknie kary.
Podobnie jest w sytuacji, gdy to podatnik wykrył błąd. Czas na korektę pliku JPK wynosi 14 dni od momentu wykrycia błędu przez podatnika. Jeśli zrobi to w tym terminie, to nie poniesie żadnych konsekwencji finansowych.
Innym czynem zagrożonym karą jest brak złożenia pliku JPK CIT w terminie przewidzianym w przepisach podatkowych. Taka sama kara grozi za złożenie tego pliku w wadliwej formie. Tu w grę wchodzi odpowiedzialność karno-skarbowa. Osoba odpowiedzialna za taki błąd może zostać ukarana grzywną. Wysokość takiej grzywny może wynosić do 240 stawek dziennych.
Natomiast jeśli pojawią się rażące uchybienia, które obejmują m.in. nierzetelne dane w pliku JPK CIT, organ skarbowy może nałożyć grzywnę za wykroczenie skarbowe. Jej wysokość może wynosić od 280 zł aż do 56.000 zł.
Gdzie można uzyskać pomoc przy wdrożeniu JPK CIT?
Przedsiębiorca, który stoi w obliczu konieczności wdrożenia raportowania JPK CIT, nie musi być zdany wyłącznie na własne siły. Może skorzystać ze wsparcia firm, które zajmują się doradztwem technologicznym. Takie podmioty są w stanie zapewnić nie tylko wsparcie w całym tym procesie, ale też dostarczyć rozwiązania, które będą dopasowane do potrzeb danej firmy.
Można w tym celu zwrócić się do firm doradczych albo technologicznych, w zależności od tego, na jakich aspektach wdrożenia JPK CIT zależy nam najbardziej. Firmy, które zajmują się pomocą przy wdrożeniu JPK CIT oferują takie usługi, jak warsztaty dotyczące struktury nowych plików JPK CIT, analizę GAP wraz z rekomendacjami dotyczącymi dostosowania do nowych przepisów istniejących w firmie procesów oraz wsparcie powdrożeniowe, które obejmuje tez walidację techniczną plików JPK-CIT generowanych przez program finansowo-księgowy.
Jeżeli szukasz programu finansowo-księgowego, który nie tylko umożliwi, ale też ułatwi realizację obowiązku JPK CIT, jeszcze dziś umów się na bezpłatną prezentację systemu enova365.