Jak zwiększyć sprzedaż detaliczną? Poznaj integrację POS i enova365

Jak zwiększyć sprzedaż detaliczną? Poznaj integrację POS i enova365

Istnieje wiele sposobów na zwiększenie sprzedaży detalicznej. Triki sprzedażowe nie zastąpią jednak wydajnych systemów mogących obsłużyć procesy handlowe. Tylko odpowiednio wybrane systemy są w stanie sprostać wyzwaniom współczesnych sieci detalicznych. System webPOS tworzy z enova365 świetnie zgrany duet, który jest w stanie zrewolucjonizować sprzedaż. 

Spis treści:

Najważniejsze informacje:

  • webPOS jest systemem przeznaczonym do kompleksowej obsługi zadań realizowanych przez sklep lub sieć sklepów.
  • Program integratorPOS umożliwia wymianę danych między programami webPOS a systemem ERP w centrali firmy.
  • Program integratorPOS integruje dowolną liczbę stanowisk sprzedaży z zainstalowanym programem webPOS.
  • integratorPOS i system ERP enova365 idealnie się uzupełniają w zakresie funkcjonalnym. 
  • Poprawna integracja pozwala zwiększyć wydajność sprzedaży i poprawić zarządzanie.
  • enova365 oferuje wiele funkcji, wspierających firmy handlowe. 
  • Integracja webPOS z enova365, w tym Business Intelligence, umożliwia analizowanie dużej liczby danych i zyskanie szerokiego spojrzenia na dany biznes.

Wyzwania współczesnych sieci detalicznych – jak zachować spójność i aktualność danych?

Handel detaliczny musi obecnie mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Brak spójności danych w rozproszonych strukturach, analiza rentowności punktów sprzedaży oraz wydajności pracowników to tylko niektóre z wielu przykładów. Z jakimi problemami muszą mierzyć się sieci detaliczne?

  • spójność danych – zachowanie spójności danych jest dużym problemem, szczególnie w przypadku rozproszonej struktury punktów handlowych;
  • aktualność danych w centrali – w celu zachowania aktualności i spójności wszystkie dane powinny trafiać do centrali, niestety często nie dzieje się to czasie rzeczywistym, co może prowadzić do podejmowania błędnych decyzji, opartych o nieaktualne dane;
  • polityka cenowa –  trudność w zarządzaniu cenami sprzedaży, w odniesieniu do dynamiki zmian cen zakupów i udzielanych rabatów;
  • analiza punktów sprzedaży pod względem rentowności – potrzeba dokładnej analizy rentowności poszczególnych punktów sprzedaży;
  • analiza wydajności pracowników punktów handlowo-usługowych – brak szczegółowej analizy wydajności pracowników w punktach sprzedaży detalicznej i usługowych; 
  • obsługa zamówień sklepu internetowego – problemy z zarządzaniem zamówieniami z e-sklepu (aby obsługa zamówień nie powodowała problemów z obsługą w punktach handlowych);
  • problemy z wdrażaniem nowych pracowników – trudności w pozyskiwaniu oraz wdrażaniu nowych pracowników;
  • awarie – przestoje w sprzedaży wynikające z problemów sprzętowych, mogące skutkować naliczeniem kar;
  • rotacja towaru między sklepami i zarządzanie nią;
  • monitorowanie stanów magazynowych – szybkie zbieranie informacji o stanach magazynowych z wielu punktów jest często problematyczne;
  • zarządzanie przecenami – zarządzanie przecenami ma szczególne znaczenie w gorących okresach sprzedaży.

W jaki sposób sieci handlowe mogą poradzić sobie z tymi wyzwaniami? Przede wszystkim sięgając po pomoc w postaci odpowiedniego oprogramowania – jest nim system webPOS.

webPOS – klucz do szybkiej i efektywnej sprzedaży

webPOS jest systemem przeznaczonym do kompleksowej obsługi zadań realizowanych przez sklep lub sieć sklepów. Człon web – odnosi się do systemu działającego poprzez przeglądarkę, natomiast człon POS – to skrót od Punkt Obsługi Sprzedaży.

Składa się z: 

  • programu webPOS – służącego do obsługi sprzedaży POS;
  • programu integratorPOS – przeznaczonego do zarządzania siecią programów webPOS oraz integracji z systemem ERP.

Inaczej mówiąc zadaniem programu webPOS jest przede wszystkim przeprowadzenie procesu sprzedaży i wystawienie dokumentu sprzedaży w punktach handlowych, niezależnie od dostępu do sieci Internet. Natomiast program integratorPOS umożliwia wymianę danych między programami webPOS a systemem ERP w centrali firmy.

Czym charakteryzuje się system webPOS? Przede wszystkim:

  • jest zaawansowanym narzędziem do zarządzania sprzedażą oraz obsługą klienta w punktach handlowych i usługowych;
  • posiada intuicyjny interfejs użytkownika;
  • jest łatwy w obsłudze, co minimalizuje czas przeszkolenia personelu;
  • posiada modułową budowę; 
  • pozwala na elastyczne dostosowanie systemu do zmieniających się potrzeb biznesowych;
  • umożliwia integrację różnych metod płatności – gotówką, kartami oraz płatnościami mobilnymi.

Działania i systemy w punktach handlowych obsługiwane przez program webPOS: 

  • akcje promocyjne;
  • system lojalnościowy (budowanie relacji, zbieranie informacji o klientach);
  • system PAYBACK;
  • bony Sodexo;
  • karty podarunkowe;
  • raporty, analizy, badanie trendów;
  • automatyczne alerty online.

Jaką rolę posiada z kolei program integratorPOS?

IntegratorPOS – jak łączy systemy w jedno spójne rozwiązanie?

Program integratorPOS integruje dowolną liczbę stanowisk sprzedaży z zainstalowanym programem webPOS. Ponadto umożliwia wymianę danych między programami webPOS a systemem ERP.

integratorPOS i system ERP enova365 wzajemnie się uzupełniają. W rezultacie dostajemy wydajne narzędzie do sprzedaży detalicznej i analizowania jej. 

Co ważne, dane mogą być dostarczane w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możesz podejmować decyzje w oparciu o najaktualniejsze dane, a nie intuicję. Poprawna integracja pozwala zwiększyć wydajność sprzedaży i poprawić zarządzanie. W jaki sposób?

Integracja POS i enova365 – jak zwiększa wydajność sprzedaży i poprawia zarządzanie?

enova365 posiada wiele funkcji wspierających firmy handlowe. Integracja tego systemu z webPOS realnie zwiększa wydajność sprzedaży i usprawnia zarządzanie. W jaki sposób?

  • Wielomagazynowość – enova365 umożliwia efektywne zarządzanie wieloma magazynami.
  • Tworzenie własnych atrybutów opisowych – pozwala na budowanie niestandardowych atrybutów opisowych na podstawie cech (bez dodatkowych cech opisowych nie jesteśmy w stanie zbudować kartoteki produktowej, np. w branży odzieżowej).
  • Cenniki – umożliwia zarządzanie różnymi strukturami cenowymi (przypisywanie cenników do grup kontrahentów, punktów handlowych).
  • Partie towarowe – obsługuje partie towarowe i serie produktów (numery seryjne, cechy związane z datą przydatności).
  • Mechanizmy importu danych – wspiera import danych poprzez EDI (Elektroniczna Wymiana Danych) oraz API (Interfejs Programowania Aplikacji).
  • Integracje z e-Commerceprogram dla e-commerce enova365 pozwala na bezproblemową integrację z platformami e-commerce (firmy handlowe są dzięki temu w stanie poszerzać kanały dystrybucji).

Czytaj także: ERP e-commerce! Poznaj moc enova365 zintegrowanego z BaseLinker

  • Wieloewidencyjność kasowa – daje możliwość prowadzenia wielu ewidencji kasowych.
  • Obsługa zamówień – umożliwia kompleksowe zarządzanie zamówieniami (tworzenie wielu zamówień, przekształcanie zamówień w dokumenty magazynowe oraz sprzedażowe).
  • Zaawansowane mechanizmy raportowania – dostarcza zaawansowane narzędzia do raportowania i analizy danych (od bardzo prostych po bardziej zaawansowane, gdzie można agregować wiele informacji).

System webPOS i Business Intelligence (BI)

System webPOS jest w stanie gromadzić dane dotyczące produktów, transakcji, klientów, stanów magazynowych oraz innych aspektów działalności handlowej. Baza danych systemu to cenne źródło informacji, które pozwala na śledzenie zmian i analizę danych w celu podejmowania lepszych i skuteczniejszych decyzji biznesowych. 

Integracja webPOS z enova365 sprawia, że zyskasz możliwość analizowania dużych ilości danych i szerokiego spojrzenia na dany biznes. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu modułu Business Intelligence (BI) enova365.

BI to jeden z modułów enova365, za pomocą którego analizowane są dane z różnych obszarów. Można w ten sposób przygotowywać szereg różnego typu przekrojowych analiz. 

Dla przykładu, dzięki takiej konfiguracji możliwe jest uzyskanie pełnych analiz rentowności punktów sprzedaży łącząc dane handlowe z webPOS, z danymi dotyczącymi kosztów utrzymania punktów sprzedaży, które ewidencjonowane są w enova365 w module Księgowość. Łącząc dodatkowo te dane z informacjami o pracownikach pochodzącymi z modułu Kadry Płace, możemy przygotować szereg wskaźników, przedstawiających wartości w przeliczeniu na pracownika. 

Kategorie analiz danych w BI enova365:

  1. Analizy sprzedażowe produktów:
    1. sprzedaż produktów/usług w czasie;
    2. trendy sprzedażowe;
    3. sezonowość;
    4. ranking sprzedaży grup towarowych;
    5. ranking sprzedaży produktów w ramach poszczególnych grup towarowych;
    6. marżowość sprzedaży towarów;
    7. wskaźniki średnich/minimalnych/maksymalnych cen sprzedaży/marży/rabatów;
    8. rotacja towarów;
    9. zaleganie towarów.
W BI enova365 możesz analizować sprzedaż w poszczególnych oddziałach
  1. Analizy sprzedażowe oddziałów:
    1. sprzedaż oddziałów w czasie;
    2. ranking sprzedaży oddziałów w totalu/województwach/regionach;
    3. ranking towarów/grup towarowych o najwyższej sprzedaży w danych oddziałach/regionach;
    4. wielkość generowanych marzy przez oddziały;
    5. wartość udzielanych rabatów przez poszczególne oddziały;
    6. wskaźniki średnich/minimalnych/maksymalnych cen sprzedaży/marży/ilości/rotacji czy zalegania poszczególnych towarów;
    7. procentowy udział wartości sprzedaży poszczególnych oddziałów w całości uzyskanych przychodów.
Przykład tabeli przestawnej z analizą przychodów, kosztów i wyników poszczególnych POS – BI enova365
  1. Analizy rentowności oddziałów:
    1. rentowność oddziałów w czasie;
    2. ranking rentowności oddziałów/regionów/województw; 
    3. procentowy udział rentowności poszczególnych oddziałów w całości uzyskanej rentowności firmy;
    4. zmiany rentowności w przyjętych okresach czasu;
    5. wskaźniki średniej/minimalnej/maksymalnej rentowności oddziałów w przyjętych okresach czasu.
  1. Analizy finansowe:
    1. koszty działalności oddziałów w czasie;
    2. porównanie kosztów działalności oddziałów/regionów/województw; 
    3. analiza rodzajów kosztów i ich wysokości w oddziałach;
    4. zmiana wysokości i struktury kosztów w czasie/lokalizacjach;
    5. procentowy udział poszczególnych rodzajów kosztów w całości kosztów generowanych przez oddziały/rejony/firmę;
    6. rozrachunki, należności i zobowiązania oddziałów/firmy;
    7. transakcje wewnętrzne pomiędzy oddziałami.
  1. Analizy budżetów i projektów: 
    1. porównanie budżetowanych/planowanych kwot kosztów, sprzedaży; rentowności, zatrudnienia, inwestycji vs. rzeczywiste koszty tych pozycji,
    2. skuteczność planowania w czasie/oddziałach;
    3. ilość projektów per oddział;
    4. realizacja projektów przez oddziały.
  1. Analiza wydajności pracowników.
  2. Analizy skuteczności programów lojalnościowych.

Dzięki BI enova365 dane płynące z całego ekosystemu ERP można dowolnie zestawiać w różne analizy. To nieocenione źródło informacji w każdej firmie handlowej, której celem jest stały rozwój, zwiększanie sprzedaży i poprawa efektywności działań. 

Podsumowanie

Możliwości, jakie dają firmom handlowym zaawansowane systemy informatyczne, są ogromne. Wdrożenie systemu webPOS oraz jego integracja z systemem ERP enova365 to inwestycja, która może przynieść wiele korzyści, między innymi w postaci usprawnienia procesów sprzedażowych, lepszej kontroli nad stanami magazynowymi. Wykorzystanie dodatkowo w tej instalacji narzędzi Business Intelligence daje możliwość  zaawansowanej analizy danych sprzedażowych i podejmowanie na ich podstawie trafnych decyzji biznesowych. 

Prowadzisz firmę handlową? Chcesz zwiększyć sprzedaż? Już dziś sprawdź możliwości, jakie daje enova365! 

Umów się na prezentację i sprawdź, jak nasz system ERP pomoże Ci w lepszym zarządzaniu sprzedażą, magazynem i finansami. 

Testuj enova365

Bibliografia

WEBINAR: Zwiększenie wydajności sprzedaży detalicznej dzięki integracji enova365 z system POS

ikona demo systemu ERP enova365
Wersja demo systemu enova365

Przetestuj produkt enova365 i poznaj jego możliwości

prezentacja
Umów bezpłatną prezentację

Spotkaj się z Autoryzowanym Partnerem enova365