- Początki analizy danych – jak wyglądały?
- Obecna analiza danych – jaki jest jej cel?
- Nowoczesne narzędzia do analizy danych – po jakie warto sięgnąć?
- Korzyści nowoczesnej analizy danych – co można osiągnąć?
- Analiza danych to więcej niż raporty
Gromadzenie danych to nieodłączny element prowadzenia nowoczesnego biznesu. Jest potrzebne, aby móc w przyszłości podjąć odpowiednie działania na ich podstawie. Jednak zanim się je podejmie, trzeba prawidłowo przeanalizować zebrane informacje. Zastanawiasz się, jak to zrobić? Jakie korzyści niesie ten proces? Ciekawi Cię, jak dawniej analizowano dane? Jakie narzędzia do analizy danych wybrać? Sprawdź!
Analiza danych to długi proces, którego celem jest przemiana „suchych” faktów w wartościowe informacje na ważny temat, np. dotyczący rozwoju firmy. Na ich podstawie można podejmować odpowiednie działania, które będą miały pozytywny wpływ na zmianę kierunku rozwoju biznesu. Wielu osobom wydaje się, że to nowy sposób prowadzenia przedsiębiorstwa. Jednak warto pamiętać, że ludzie od zawsze gromadzili dane, choć proces ten wyglądał zupełnie inaczej niż obecnie.
Początki analizy danych – jak wyglądały?
Pierwsze analizy danych były przeprowadzane ustnie. Ludzie spotykali się i rozmawiali na temat obserwowanych zjawisk i procesów oraz zebranych informacji. Dzięki temu mogli lepiej planować pracę i osiągać lepsze wyniki. Jednak wnioski z przeprowadzonych analiz były przekazywane następcom także wyłącznie za pośrednictwem mowy. W rezultacie, zanim wdrożono jakiekolwiek zmiany poprawiające funkcjonowanie firmy, mijały lata. Towarzyszyło temu zjawisku także duże ryzyko związane z możliwością przekręcenia informacji w całym łańcuchu przekazywaniu ich kolejnym osobom.
Dużym przełomem tego procesu było zastąpienie ustnego przekazu formą pisemną, dzięki której:
- zaistniała możliwość gromadzenia dużej ilości danych, a także ich szybszego analizowania bez bazowania na zawodnej, ludzkiej pamięci,
- zmniejszyło się ryzyko popełnienia błędów podczas produkcji, a także ilość przestojów i awarii,
- zaczęto unikać nieporozumień oraz strat m.in. na etapie transportu, co umożliwiło np. kupcom osiągać większe zyski.
Dodatkowo, prowadzenie dokumentacji pozwalało powrócić do dawnych informacji i poddać je ponownej analizie w świetle uzyskanych nowych danych. W rezultacie, wprowadzenie pisma do biznesu znacząco zoptymalizowało procedury w wielu firmach.
Najbardziej imponującą zmianę w tym procesie przyniósł jednak XX wiek. Wraz z rozwojem technologicznym pojawiły się liczne narzędzia informatyczne, które zautomatyzowały gromadzenie informacji na temat biznesu. Dzięki temu analiza danych przestała zajmować bardzo dużo czasu, a wprowadzanie zmian, które z niej wynikają, może przebiegać szybciej i bardziej efektywnie.
Obecna analiza danych – jaki jest jej cel?
Główne cele analizy danych to wyciągnięcie wniosków z przeszłości i wdrożenie zmian, które usprawnią działanie firmy w przyszłości. Rozwój narzędzi informatycznych spowodował, że analizuje się dane mające na celu poprawę sprzedaży, optymalizację zapasów, marżowość klientów, towarów, handlowców, kanałów dystrybucji itp. Dzięki temu firma może nie tylko lepiej działać, ale także przynosić większe zyski.
Niesamowicie szybki rozwój technologii sprawił, że oprócz skupiania się wyłącznie na informacjach z przeszłości, coraz częściej kładzie się nacisk na znaczenie prognozowanych danych. W rezultacie obecnie analiza danych obejmuje także kolejne etapy, czyli:
- prognozowanie zdarzeń i zjawisk, trendów,
- kreowanie potrzeb rynku,
- przygotowywanie się do tego, co dopiero nadejdzie.
Dzięki kompleksowej analizie danych można zacząć dostosowywać funkcjonowanie firmy do zmian, zanim jeszcze one nastąpią. Pozwala to osiągać lepsze efekty, podejmować korzystniejsze decyzje biznesowe, wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klienta i zaoferować mu produkty, których potrzebuje, choć jeszcze o tym nie wie.
Nowoczesne narzędzia do analizy danych – po jakie warto sięgnąć?
Gromadzisz dane na temat swojej firmy i zastanawiasz się, jak odpowiednio z nich korzystać? Zamiast tracić czas na analizy zebranych informacji na własną rękę, sięgnij po profesjonalne narzędzia. Nie tylko Ci to ułatwią, ale też przyspieszą cały proces. Dobrze sprawdzi się np. moduł BI, czyli Business Intelligence.
Jest to nowoczesne narzędzie, które:
- automatycznie gromadzi wiele danych z różnych obszarów firmy – można z nich korzystać natychmiast po wdrożeniu oprogramowania,
- pozwala dostosowywać analizy do charakteru swojej działalności – z uwzględnieniem dodatkowych cech, które zakładają inne moduły,
- jest zabezpieczone przez szczelny system praw – nie ma ryzyka, że wrażliwe dane dostaną się w niepowołane ręce.
Moduł BI enova365 dostarcza informacji ze wszystkich obszarów systemu, m.in. z księgowości, handlu, sprzedaży, projektów, produkcji. Umożliwia też analizę danych HR. Następnie gromadzi je w jednym miejscu i poddaje automatycznej analizie. Na podstawie uzyskanych informacji można tworzyć i udostępniać wybranym pracownikom w pełni czytelne raporty. Jednak to nie wszystkie zalety modułu Business Intelligence.
Korzyści nowoczesnej analizy danych – co można osiągnąć?
Zastanawiasz się, które narzędzia do analizy danych są dla Ciebie najlepsze? Dzięki modułowi BI możesz:
- podejmować korzystne decyzje biznesowe – stałe analizowanie danych na temat stanu i rozwoju firmy pozwala ocenić ryzyko inwestycji oraz ułatwia podejmowanie właściwych decyzji. Tym samym w łatwy sposób można zyskać przewagę nad konkurencją,
- poprawiać strategie biznesowe i wpływać na osiągane efekty – wielowymiarowe analizy dostarczą Ci informacji o tym, kto pracuje najlepiej, jacy klienci są najważniejsi oraz co można usprawnić, aby osiągać więcej,
- prawidłowo przygotowywać cele biznesowe i budżet na przyszłe inwestycje – znajomość danych ze wszystkich obszarów działalności firmy pomaga spojrzeć na nią „z lotu ptaka”, a tym samym wybrać właściwy kierunek jej rozwoju i przewidywać rezultaty,
- monitorować pracę zespołu – wgląd w informacje dotyczące projektów ułatwia precyzyjne planowanie funkcjonowania całego zespołu,
- lepiej i więcej sprzedawać – znajomość potrzeb klientów i statystyk odnośnie do planów sprzedażowych pozwala stworzyć bardziej spersonalizowane reklamy, a tym samym zwiększyć sprzedaż. Co więcej, dzięki modułowi BI można ocenić rezultaty każdej akcji sprzedażowej,
- poznawać lepiej swoich klientów i budować z nimi bardziej zażyłe relacje,
- przygotowywać rozbudowane analizy finansowe, które usprawniają pracę księgowych,
- monitorować wydajność każdego działu, a tym samym reagować na zapotrzebowanie na pracowników – pozwala to zmniejszyć ryzyko strat związanych np. z brakami kadrowymi,
- usprawnić pracę całego magazynu – dzięki stałemu dostępowi do raportów można nadzorować stany magazynowe, a tym samym zoptymalizować realizację zamówień.
Analiza danych to więcej niż raporty
Moduł BI to nie zwyczajne raporty pełne różnych danych. To „żywe” informacje na temat Twoich pracowników i klientów, które pozwolą Ci wynieść firmę na wyższy poziom funkcjonowania. Dzięki nim możesz nie tylko wyciągać wnioski z przeszłości, ale także przewidywać nadchodzące zmiany w firmie. Łatwiej jest wprowadzać odpowiednie modyfikacje, zanim będzie za późno.
To proste i skuteczne narzędzia do analizy danych pomogą Ci wyprzedzić konkurencję o krok. Tym samym przyniosą liczne korzyści, począwszy od wzrostu przychodów, na zadowoleniu klientów i pracowników kończąc. Zyskaj dostęp do wszystkich danych i zacznij z nimi pracować, a Twoja firma zmieni się nie do poznania.